Dagisdag

För första gången på....ja, jag vet inte hur länge...så ska äntligen båda barnen gå till dagis, samtidigt! Morgonen började med ett tyst tassande utifrån hallen. Jag lyckades på nåt sätt vrida mig runt dörrposten medan jag fortfarande låg kvar i sängen och kika ut mot trappan. Mycket riktigt, ett litet rufsigt huvud var på väg baklänges ner mot bottenvåningen.
Pssssst, fick jag fram, för att inte väcka Loffe, huvudet vändes mot mig och två ögon stirrade sömndrucket över golvkanten. Kom! Viskade jag igen och balanserade på en arm samtidigt som jag viftade åt henne med den andra (armhävningställning med benen kvar i sängen..det såg nog rätt kul ut)
Tjoddas lyssnade för en gångs skull och kom lydigt intassandes till sovrummet. Men försent, ett knorrande ljud av missnöje ökade från grannsängen tvärs över rummet och snart satt en olycklig unge med samma frisyr som penntrollen man hade på 90-talet upp i sängen.
"Låååååålliiiiiing"!! Kom en hög protest där bortifrån och sen "kanniiiiijnnn" följt av gråt. Tjoddas tittade på mig och tecknade "välling", ja, vill lillebror ha välling är det väl klart att Tjoddas också vill ha. När vällingen var på plats och intogs mitt mellan mamma och pappa så gick vi igenom hela listan på filmer vi INTE skulle titta på eftersom vi skulle till dagis.
Varje fråga gick ungefär till såhär:
Tjoddas: Bilar?
Mamma: Nej! Vi ska till dagis
Tjodas: Knorr och gnäll....
Tjoddas: Babblarna?
Mamma: Nej, vi ska till dagis
Tjoddas: Knorr och gnäll....
Tjoddas: Hatten?
Mamma: Nej, vi ska till dagis
Tjoddas: Knorr och gnäll....
 
Någonstans där, började Loffe fatta att vi skulle åka och leka med kompisarna och så började han ropa "fuuust" och jag fattade ingenting. Han sa det säkert 100 gånger och försökte göra tecken till, båda händerna slog ut framåt...
Då tittade Tjoddas på mig, jag svär att hon himlade med ögonen och suckade, sen tecknade hon, övertydligt långsamt mot mig "frukost"....
Frukost? Sa jag tveksamt..
JAAAAAA!!!!!!! Tjöt Loffe och var glad för att jag äntligen fattat vad han menade.
Tur jag har en tolk som fattar vad han säger.
 
 
De vill gärna att vi märker upp allt vi lämnar på dagis....jag vet inte om maken tog det för bokstavligt...
 
 
 
Själen ska ha sitt också, vattenfärger tycker även mamma är roligt!
 
 
Skönt att bordet är så stort att alla fortfarande kan samsas.
 
Ibland blir det med höger och ibland testar vi med vänster...
 
Söndagen inleddes med högtflygande planer, mormor och morfar skulle ju komma och äta våfflor med
hemgjord glass och varma hallon.
 
 
 
Och att glass är gott, det är ingen hemlighet för lilla Tjoddas...
 
Inväntar påfyllning med koncentration i blick.
 
 
 
En stolt liten indiankille med morfar vid hand.
 
Såhär glad blir man om man får ta kort själv. (Med lite hjälp av mamma)

Och en trött bustjej som bara flamsar.
 
Alltid nära till ett leende.
 
 

Vi hade vår fina logoped på besök och Tjoddas resurs från dagis var också med. Vi gick igenom alternativ komunikation och pratade igenom en bok som heter KomIgång, det var vårt kursmaterial vid en föräldrakurs som hab i Halland höll. Så mycket matnyttig info!!! Tyvärr är det lite svårt att ta till sig "trappstegen" i boken som ligger över ens eget barns förmågor just nu kände jag, men det är en härlig aha-känsla när man kan pricka av sånt man känner igen. Jag har bara skrivit ut några generella kartor från Dart's hemsida om AKK.
Logopeden hade skapat en, för Tjoddas, personlig karta, över docklekar.
 
Jag SKA sätta mig in i det där Inprint ordentligt någongång för det är ett fantastiskt program, jag kan inte hjälpa att jag är en Publisher-tjej och hellre klistrar in mitt material i Publisher... men med inPrint, är det en helt otrolig bildbas man har att tillgå om man vill göra egna AKK-kartor. Igår klippte jag ihop en karta, för TV tittande. Bara på skoj. Man kan ju göra det hur stort som helst.
 
När vi sitter nära varandra i leken och barnen tittar på bilderna, bryr jag mig inte så mycket om att teckna eftersom vi koncentrerar oss på pappret. Tittar någon av dem upp och visar att de kanske inte förstod, så upprepar jag ordet och visar med tecken. Sen pekar jag ut de nyckelorden i rutorna på pappret samtidigt som jag säger dem igen.
Målet är att sätta upp kartorna där de "hör hemma" så att man kan peka OCH teckna lite bättre samtidigt.
Men först ska vi fatta konceptet med att man kan få grejer om man pekar på rätt sak....lite som lydnadsträning...fast på barn...."instant reward" Så den eventuella bilden på glass kanske inte ska hänga framme mer än en dag i veckan...eller vad tror ni?
 
 

Såhär ser vår filmkarta ut. Jag har gjort den lite "svår" eftersom det tillexempel finns 3st filmer om "Cars".
Jag har försökt att få med karaktärer som är specifika just för den enskilda filmen.
Likadant när det gäller "Kika på Ika" 1 & 2, jag har valt Tjoddas favoritsång från 2:an och kläderna Ika har i hälsningsscenen i 1:an.
Babblarna fick ju en ny kompis i Stompalångsången och i 1:an förekommer ingen regnbåge. Efter en uppdatering kommer snart även "Kom igång med teckensång 1" finnas med.
De var svåra att hitta bilder till så jag får väl helt enkelt pausa filmerna och göra någon skärmdump hade jag tänkt.
Bamse, Prinsessan och några till är från Netflix, Pippi hämtade jag från Google.
Allt detta är placerat på ett vanligt A4-papper i Publisher, ikonerna i bubblan är från InPrint och sedan får barnen varannan gång välja film.
 
InPrint kan du fråga efter hos ditt habiliteringsteam, Hattenförlag har tidigare haft Bildbas/Ebba Editor att tillgå men InPrint är dels alldeles gratis, man får en kurs i samband med installationen och det kommer uppdateringar man kan hämta själv på nätet. Du kan dessutom själv fylla på förrådet av bilder och utöka det i ditt och barnets takt.
 
 
Personligen gissar jag på att "stänga av"-symbolen på filmkartan, inte kommer bli använt så värst flitigt.....
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0